بسمه تعالی


« ملت غيور ايران اسلامی آن وعده امام خامنه ای را محقق کردند »


مردم فهیم ما علی رغم کینه ورزیهای استکبار جهانی و سیاه نمایی های بعضی فریب خوردگان و ایحاد نابسامانی در وضعیت معیشتی و کسب و کارشان، در دوازدهم اسفندماه جاری با حضور پر شور به پای صندوقهای رأی و برگزیدن نامزدهای مورد علاقه شان آن سیلی ای که امام خامنه ای به مستکبرین وعده داده بودند به گونه آنها نواخته شد به طوریکه جرثومه های فتنه گرشان که انتخابات را تحریم کرده بودند نتوانستند حرکتی از خود نشان بدهند. و اتفاقاً در این دوره در سراسر کشور و در یزد هم یازده درصد بیشتر از دوره قبل مشارکت بوده و مردم ثابت کردند فتنه گرها عددی نیستند و تحریمهای آنها اثری ندارد.


امام خامنه ای در دیدار اخیر خبرگان فرمودند: رأی قاطع مردم، نشان دهنده اعتماد کامل و رأی به اصل نظام بود/ با همه وجود از مردم عزیز تشکر می کنم/ 18/12/90


و اما در یزد و در بسیاری از جاها مردم کاندیداهای جبهه پایداری انقلاب اسلامی را که با حمایت معنوی مطهری زمان علامه مصباح یزدی تشکیل شده بر دیگران ترجیح داده و به عنوان کاندیدای اصلح انتخاب کردند که این نیز برگ زرین دیگری بر کارنامه سیاسی مردم ما نمایان است و این انتخاب را به مردم و منتخبشان آقای محمد صالح جوکار تبریک گفته و از ایشان انتظار داریم فقط و فقط به فکر ایفای وظایف نمایندگی بوده و از حاشیه هایی که بعضاً نمایندگان را به سمت خود می کشاند پرهیز داشته باشند.


گزارشی از آرای حوزه انتخابيه يزد و صدوق: از تعداد 214016 آراي ماخوذه ، محمد صالح جوكار فرزند باقر 79401 و سيد كاظم وزيري هامانه 55036 و محمد مهدي فقيه خراساني 21702 سيد محمود وزيري 13815 ،محمد رضا ابويي مهريز 4991، محبوبه عزيزي 3993 ، اعظم گلابگيريان 3718، سيد ابراهيم حسيني 2971 ،محمود كيان آرا 2538 محمود رضا محمودي هاشمي 1289، علي پورجان اباد 1016، محمود قانع 939 ، شهاب ترابيان 872، عباسعلي ثقفي 742 ، مهدي جانمحمدي 350 راي را كسب نموده اند.


تقلید احمدی نژاد از خاتمی!!؟: در روز گذشته در خبرها آمد محمود احمدی نژاد علی رغم مخالفت شورای نگهبان هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی را تشکیل و اعضای آنرا معرفی کرد!! این در حالی است که چنین هیئتی نه در قانون اساسی پیش بینی شده و نه در قانون عادی. گفتنی است سید محمد خاتمی نیز برای التهاب آفرینی چنین هیئتی را تشکیل داد و توجهی به جایگاه قانونی آن نداشت.

آقای احمدی نژاد هم گویا به فکر تقلید از خاتمی افتاده!! چیزی مشابه آن مسئله یک میلیون برای هر نوزاد ایرانی که بدون توجه به قانون آن گفته شد و در عمل بازماند.


و اما ادامه
««گذری بر فضای حاکم در ايران باستان»»


در شماره قبل نوشتیم: در آستانه نوروز باستانی بد نیست گذری بر فضای حاکم در ایران باستان داشته و در حال و هوای آن زمان قرار گرفته و از سرگذشت نیاکان و خوشی و ناخوشی های آنان بر اساس قانون حاکم کسب اطلاع نمائیم. قبلاً به یک مورد و آن مجازات مرگ نا آموخته ای که اقدام به پاک کردن فرد آلوده به دیو می کرد اشاره شد. در این شماره نیز به گوشه ای دیگر از قانون مجازات در ایران باستان اشاره می نماییم.


(( قابل توجه کشته مرده های ایران باستان، بویژه اسفندیار جون  و حامیش!!))


اوستا – وندیداد – فرگرد ششم


24- ای دادار جهان استومند ! ای اشون !اگر کسی تمام پیکر سگ یا آدمی مُرده را بر زمین بیندازد(به خاک سپارد) و چربی یا مغز آن استخوان در زمین فرو نشیند، پاداَفرهِ گناهش چیست ؟ 25- اهوره مزدا پاسخ داد :هزار تازیانه با شلاق اسب رانی، هزار تازیانه با شلاق فرمانبرداری.


اوستا – وندیداد – فرگرد ششم

25- ای دادار جهان استومند ! ای اشون! اگر کسی جامه ی چرمی یا بافته را به اندازه ای که همه ی تن را بپوشاند، بر پیکر مرده بیندازد، پادافره ی گناهش چیست ؟ هزار تازیانه با شلاق اسب رانی ، هزار تازیانه با شلاق فرمانبرداری.


اوستا – وندیداد – فرگرد سیزدهم - سگ نامه


4- ای دادار جهان استومند ! ای اشون! اگر کسی سگ خار پشت بلند و باریک پوزه، «سگ ونگهاپره» را - که مردم بد زبان «دوژَکه» می نامندش - بکشد، پادافره ی گناهش چیست ؟ اهوره مزدا پاسخ داد هزار تازیانه با شلاق اسب رانی ، هزار تازیانه با شلاق فرمانبرداری: 14- ای دادار جهان استومند ! ای اشون! هرگاه کسی سگی ولگرد را چنان بزند که از هوش برود و جان بدهد، پادافره ی گناهش چیست ؟ اهوره مزدا پاسخ داد: ششصد تازیانه با شلاق اسب رانی ، ششصد تازیانه با شلاق فرمانبرداری


20- ای دادار جهان استومند ! ای اشون !کسی که به سگ گله ای خوراک بد بدهد، گناه او چه اندازه است ؟

اهوره مزدا پاسخ داد :گناه او همچند گناه کسی است که به سرور بزرگ ترین خانواده خوراک بد بدهد.


24- ای دادار جهان استومند ! ای اشون !هرگاه کسی به سگ گله ای خوراک بد بدهد، پادافره ی گناهش چیست ؟

اهوره مزدا پاسخ داد :کردار او کردار «پشوتنو» است و پادافره اش دویست تازیانه با شلاق اسب رانی ، دویست تازیانه با شلاق فرمانبرداری.


50- ای دادار جهان استومند ! ای اشون !هنگامی که سگی با مغز استخوان تباه شده و تخمه ی خشکیده بمیرد، روان او به کجا می رود ؟ 51- اهوره مزدا پاسخ داد :ای سپیتمان زرتشت !روانش به سرچشمه ی آب ها می رود و در آن جا از هر هزار سگ نرینه و هر هزار سگ مادینه دو سگ آبی - یک سگ آبی نرینه و یک سگ آبی مادینه - پدید می آید.


اوستا – وندیداد – فرگرد چهاردهم ( بخشی از مجازات کسی که سگ به اصطلاح آبی را بکشد)


1- زرتشت از اهوره مزدا پرسید :ای اهوره مزدا ! ای سپندترین مینو ! ای دادار جهان استومند ! ای اشون !

کسی که سگ آبی را - سگی که از هزار سگ نرینه و هزار سگ مادینه زاده شده است - چنان بزند که جان از تن وی جدا شود، پادافره ی گناهش چیست ؟ 2- اهوره مزدا پاسخ داد :باید ده هزار تازیانه اسب رانی، ده هزار تازیانه فرمانبرداری بدو بزنند. او باید اشونانه و پرهیزگارانه ده هزار بسته هیزم سخت و خشک و پاک را چون تاوانی به روان سگ آبی، به آتش اهوره مزدا بیاورد. 3- او باید اشونانه و پرهیزگارانه ده هزار بسته هیزم نرم و خشک و پاک از چوب «اورواسنی» یا «وُهو - گونَ» یا «وُهو - کِرِتی» یا «هَذا - نَئِپَتا» یا هر گیاه خوشبوی دیگری را چون تاوانی به روان سگ آبی، به آتش اهوره مزدا بیاورد. 4- او باید اشونانه و پرهیزگارانه ده هزار بسته برسم را ویژه ی آیین کند. او باید ده هزار(پیمانه) آبزورهای(شربت نذری) با هوم و شیر پاک به پاکیزگی آماده و به خوبی وارسی شده را چون تاوانی به روان سگ آبی، پیشکش ایزد بانوی آب ها کند.


5- او باید ده هزار مار ِبر شکم خزنده را بکـُشد. او باید ده هزار مار ِسگ نمای را بکـُشد. او باید ده هزار سنگ پشت را بکـُشد. او باید ده هزار از قورباغگانی را که در خشکی می زیند ، بکـُشد. او باید ده هزار مور دانه کش را بکـُشد. او باید ده هزار مور گزنده و گودال کن و آسیب رسان را بکـُشد.


6- او باید ده هزار جانور سرگین گردان را بکـُشد. او باید ده هزار مگس چندش انگیز را بکـُشد. او باید ده هزار گودال ناپاک را بیانبارد. او باید اشونانه و پرهیزگارانه چهارده دست افزارهای آتش را چون تاوانی به روان سگ آبی، به اشون مَردان بدهد. این افزارها چنین است :7- دو ابزار آتش روشن کردن، دو ابزار پالودن آتش، جاروب، انبر، دَمِ آتش افروزی ته پهن و سر باریک، تبری تیز تیغه با دسته ای نوک تیز و تیشه ای تیز تیغه با دسته ای نوک تیز که مزداپرستان بتوانند بدان ها برای آتش اهوره مزدا هیزم بشکنند. 8- او باید اشونانه و پرهیزگارانه دستی از افزارهای آیین نیایش را که موبدان به کار گیرند چون تاوانی به روان سگ آبی، به اشون مردان بدهد. این افزارها چنین است :یک کارد، یک ظرف شیر، پَنام، خرفسترکش، سَروشو - چَرَنَ، آوندمَیَزد، جام های شیره ی گیاه، جام های هَوم، بَرسَم و هاونی برای کوبیدن گیاه هَوم.


9- ....15- او باید اشونانه و پرهیزگارانه دختر دوشیزه ی مرد نادیده ای را چون تاوانی به روان سگ آبی، به اشون مردی بدهد. ای دادار جهان استومند ! ای اشون !چگونه دختری ؟ اهوره مزدا پاسخ داد: یکی از خواهران یا دختران جوان وی که از مرز پانزده سالگی گذشته و گوشواره هایی در گوش ها داشته باشد..... 18


توضیح: مطالب فوق از سایت آریا بوم متعلق به زرتشتیان و ترجمه وندیداد به قلم هاشم رضی گرفته شده:

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا